Benvinguts al meu blog

Espero que en aquest camí tots i totes poguéssim aprendre moltes coses plegats.

dijous, 29 de març del 2012

COMENCEM AMB LA FASE 1: comentaris i reflexions

Aquesta setmana l'he dedicada a ubicar-me, a conèixer tant el professorat del tercer curs de la ESO, com els espais per on es mouen. També he visitat l'aula d'orientació.
Només he entrat un parell d'hores a les aules (amb alumnat), ja que he preferit fer aquesta observació de l'espai i dels professionals; i dedicar temps a la revisió de la documentació del Centre referent a l'orientació tant a nivell general com específica de l'àrea.

FASE 1 : Primer contacte amb linstitut: observació, ubicació i recollida dinformació.
TEMPORITZACIÓ: 15 sessions HORES: 15 h.
Objectius:
Conèixer els trets didentitat de lInstitut, lequip docent de tercer de la ESO, lequip pròpriament dorientació.
Familiaritzar-me amb lorganització del Centre, de laula dorientació, les activitats que es duen a terme i la manera dencarar el procés dE-A en lalumnat dins làmbit dorientació a nivell general, i dins la dinàmica de làrea dorientació acadèmica i professional.
Analitzar les programacions.
Observar el material didàctic disponible.
Destinataris/àries: Equip docent del tercer curs de la ESO, en especial les tutories, lequip dorientació del Centre i el seu responsable màxim (el meu tutor extern de la UOC) i lalumnat de tercer (ja concretaré més quan estaré dins el Centre, i potser més en les demés fases).
ACTIVITATS I CONTINGUTS

  1. Anàlisi de les característiques del context escolar.
  2. Consulta de la documentació interna de lInstitut.
  3. Entrevistes amb els tutors de tercer, amb lequip dorientació, amb el coordinador pedagògic,amb els membres de la CAD. Observar la seva línia de treball.
  4. Xerrada amb lalumnat i amb alguns membres de lequip docent. Fer una enquesta de com veuen ells lorientació al Centre, la seva utilitat, etc.
  5. Observació i anàlisi de la dinàmica diària de les sessions amb els discent.

INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES

  1. Entrevistes.
  2. Observació directa.
  3. Converses amb els docents i amb els discents.
  4. Interaccions i relacions diàries, amb els adolescents i amb els docents.
INDICADORS DAVALUACIÓ

  1. Observació directa.
  2. Anotació de les conclusions extretes.
  3. Anotació de la informació rellevant en el diari.
  4. Anotació de possibles fets no aconseguits, i de propostes de millora.
  5. Valoració de tots aquests indicadors amb el meu tutor del Centre, i si cal amb la de la UOC.


Els documents que he revisat han estat els següents: les instruccions d'inici de curs, el Projecte Educatiu de Centre (PEC), el Pla d'Atenció a la Diversitat, el Pla d'acció Tutorial (PAT), el Pla del departament d'orientació i la Programació d'Aula (PA).


La primera valoració és que hi ha força informació relacionada amb l'orientació al Centre, i que segueixo pensant que aquesta és fonamental per orientar a l'alumnat tant en la vessant acadèmica com en llur camí cap a les diferents sortides laborals.

Què he fet i que em manca per a fer d'aquesta fase?

He fet els punts 1, 2 i 3 (anàlisi del context, revisió de la documentació interna on es parla de l'orientació, entrevistes amb els tutors de tercer, amb el coordinador pedagògic i amb el meu tutor)
Em falta aprofundir en els punts 4 i 5 (xerrada amb l'alumnat i elaboració d'una enquesta on jo pugui veure com valoren l'orientació en el Centre, aprofundir en la dinàmica del dia a dia a l'aula)
Aquests dos punts els aniré assolint a mesura que porti més temps a l'institut. L'enquesta la duré a terme en venir de Setmana Santa.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada