Benvinguts al meu blog

Espero que en aquest camí tots i totes poguéssim aprendre moltes coses plegats.

diumenge, 18 de març del 2012

INICI DE LES MEVES SEGONES PRÀCTIQUES DE PSICOPEDAGOGIA

Companys i companyes,
el meu pla de treball en aquestes segones pràctiques, en la llicenciatura de psicopedagogia, l'he encaminat dins la branca de l'orientació; m'agrada i tinc molt d'interès en aprendre'n moltes coses.

Tot seguit us l'adjunto:

 
UOC: PRÀCTICUM 2. EDUCACIÓ ESCOLAR 0-18 ANYS
PRÀCTIQUES A LINSTITUT DELTEBRE
                                                       

PLA DE TREBALL



Bloc 1 Definició del projecte / Fonamentació teòrica

1.    Títol i subtítol del projecte: Lorientació acadèmica - professional

Subtítol: Orientació acadèmica - professional a lalumnat de tercer de la ESO de lInstitut Deltebre

2.    Descripció del tema i subjectes del projecte.



La meva intervenció psicopedagògica serà duta a terme en làmbit escolar dins leducació bàsica de 0 a 18 anys, en un institut  del Delta de l'Ebre dins el segon cicle de la ESO, en aquest cas, tercer. Intervindrem dins laula dorientació (AO), i també dins laula ordinària, tutories (AO) i tercer C i aula oberta, i amb les famílies.

Els adolescents d'aquest Centre formen part de famílies amb un nivell sociocultural més aviat baix o mitjà. Els pares es dediquen principalment al sector primari (agricultura i ramaderia), i al sector secundari (indústria). Hi ha un 10% d'immigració.

És un centre que té en compte l'atenció a la diversitat. En aquest nivell educatiu hi ha 4 alumnes amb un PI i 2 amb un PII. Hi ha reforços i treballs específics per a aquest tipus d'alumnat.

Lorientació acadèmica -professional es treballa durant tota la ESO, sobretot en les tutories, però es concreta en una assignatura a tercer. Aquesta assignatura és optativa -obligatòria del Centre (el centre lha agafada com a optativa dins els ventall dassignatures que oferta el departament, i la imparteix de forma obligatòria a tot lalumnat daquest curs).

Hi ha cinc classes de tercer: A, B, C, D, i aula oberta. A laula A, va lalumnat que a priori vol estudiar més. És una àrea que es fa en un quadrimestre. En el primer la fan la meitat de l’alumnat de les cinc classes; i en l’altre quadrimestre l’altre alumnat. Així, en acabar el curs acadèmic, tot l’alumnat de tercer l’haurà cursada.

Durant les pràctiques decidirem quin alumne serà motiu principal de la meva intervenció ( tot el procés d’ensenyament -aprenentatge de l’àrea)..

Les fases d'intervenció que durem a terme i que explicaré amb més detall més endavant són les següents: primer contacte amb l’institut: observació, ubicació i recollida d’informació, organització i anàlisi de la informació. Diagnòstic; desenvolupament del pla d’intervenció. Funcionament de l’orientació educativa, i conclusions del procés, avaluació del pla d’intervenció i propostes de millora.

Els objectius  que en un principi em proposo assolir són:

-       Veure quina documentació disposa el Centre referent a lOrientació Acadèmica i professional (OAP).

-       Observar els àmbits del procés dOAP.

-       Esbrinar quins són els òrgans encarregats de lorientació al Centre.

-       Saber quines són les seves funcions i tasques.

-       Conèixer el funcionament de lassignatura en aquest institut.

-       Saber quins són els continguts que inclou.

-       Fer un seguiment dels mateixos intervenint amb un alumne en concret.

-       Veure quines accions es duen a terme en el centre per a promoure lorientació acadèmica i professional (alumnat i famílies).

-       Observar el funcionament de les tutories.

-       Veure la funció del psicopedagog (el meu tutor) dins lequip docent de la ESO i directiu.

Els instruments que usarem per a fer la recollida dinformació són: lobservació diària, les converses tant amb els professionals com amb lalumnat implicat i les famílies, les entrevistes i lobservació i lanàlisi dels espais i materials.

Per tal daconseguir els objectius tenim planificat el següent treball, el qual es durà a terme durant la realització del pràcticum:

-       Veure de forma global com es treballa dorientació a linstitut

-       Observació i estudi de la documentació referent a lOAP

-       Entrevistes amb lorientador de linstitut i amb els diferents components del departament.

-       Entrevista amb la tutora del curs dESO al que lalumne/a pertany.

-       Entrevista amb les famílies.

-       Observació i intervenció directa de lalumne/a dins làrea.

-       Converses, interaccions i intervenció amb lalumnat motiu destudi.

-       Observació i anàlisi de la programacions, així com de les sessions (tot el procés) i reunions dutes a terme .

-       Observació i anàlisi dels materials utilitzats.

-       Observació, anàlisi i propostes de millora quant a la intervenció actual que es fa de lassignatura (activitats, recursos, materials..) i de la intervenció a les famílies (reunions, xerrades, conferències...).



3.    Supòsits teòrics del projecte.



Dins el Projecte Curricular daquest Institut hi figura el següent:

  La ESO al nostre Centre és una garantia de continuïtat amb primària que prepara amb excel·lència cap als Batxillerats i cap als cicles formatius de grau mitjà.



LEducació Secundària Obligatòria per finalitat possibilitar que tots els alumnes puguin accedir als elements bàsics de la Cultura en el marc dun desenvolupament personal complet. També ha de donar sortida acadèmica -professional a tots els seus alumnes així com una formació acadèmica i humana.

En aquesta etapa de 4 anys, els alumnes han dadquirir els conceptes, les habilitats, les actituds i els valors que els condueixen a lautonomia individual, a la construcció de la pròpia personalitat i a un autoconcepte positiu, per tal de ser capaços dassumir els seus deures i exercir els deus drets.

Per tant des de lEscola es formarà els alumnes dacord amb les seves qualitats característiques tot buscant el desenvolupament harmònic de la seva personalitat. Tanmateix sintentarà desenvolupar en lalumne la capacitat desforçar-se, dinteressar-se pels estudis, i pels mètodes de treball; sorientarà a lalumne perquè pugui prendre decisions personals encertades sobre les seves possibilitats i sobre loferta professional; sadequarà el comportament de tots i cadascun dels membres del Centre a lexigència duna convivència; safavorirà des de les diferents disciplines el desenvolupament dactivitats pedagògiques que permetin una educació de respecte pel pluralisme i els valors democràtics, la pau i la solidaritat, el respecte al medi-ambient i el rebuig a qualsevol actitud sexista, xenòfoba i racista.

Lorientació acadèmica i professional (OAP) sentén com un procés que sha de desenvolupar durant tota lESO, especialment a 3er, i també a Batxillerat en relació a lelecció de matèries optatives i les diferents opcions en els cursos terminals de les diferents etapes. LOAP és el qui defineix com sha de fer aquesta tasca.

LOAP, com a complement del Pla dacció tutorial (PAT), com a objectiu general facilitar a l'alumne/a la presa de decisions en litinerari acadèmic i professional que li resulti més convenient. Per aconseguir aquest objectiu és necessari un conjunt d'activitats que impliquen a tots els components de la Comunitat Educativa, ja que aquest és un objectiu finalista de tot el sistema educatiu. Una vegada aprovat pel claustre de professors entrarà a formar part del Projecte Curricular de cada etapa i del PEC.

Lestructura general del Pla dOrientació Acadèmica i Professional es fonamenta en tres fases:

Fase formativa

Fase informativa

Fase de presa de decisions

Dins de la fase formativa, es consideren els continguts de caràcter preprofessional i aquells que resolguin alguns aspectes de situacions diàries, que reflecteixen les programacions didàctiques dels diferents departaments. A més, també tenen caràcter formatiu les activitats que sexpliciten en aquest Pla, dirigides al fet que lalumnat i la seva família coneguin perfectament el context en el qual es desenvolupa actualment o que haurà de desenvolupar-shi en el futur i aquelles altres que lajudin a conèixer-se a ell mateix.

En la fase informativa senquadren tota una sèrie dactivitats la finalitat de les quals és la de fer arribar a lalumnat i a la seva família la informació necessària a propòsit de les opcions escolars o professionals a les quals tindrà accés.

La fase de presa de decisions dóna temps i posa els mitjans per tal que lalumnat i la seva família reflexioni a propòsit dallò que ha delegir, una vegada hagi tingut la formació i la informació suficients per al moment. En aquesta fase shi enquadren les activitats dassessorament per part dels equips docents i els tutors i tutores, així com les sol·licituds dinformació envers opcions concretes per part de lalumnat i la seva família.





4.    Raons de la seva tria, interès i prospectiva



Quan vaig fer les meves primeres pràctiques (daula dacollida), també en un institut, vaig descobrir el departament dorientació. La meva primera tutora em va explicar una mica què shi feia en aquest; una de les coses que em va dir era que existien centres que impartien una assignatura que es deia: orientació acadèmica -professional. I poc després vaig assabentar-me que en aquest institut de Deltebre la impartien.

Lorientació acadèmica i professional penso que hauria de ser una assignatura obligatòria a tots els centre educatius deducació secundària.

Aquesta proporciona a lalumnat tot un seguit deines i recursos per a poder conèixer-se millor, i a partir daquí poder saber més fàcilment el camí a seguir, tant acadèmicament (en primera instància), com professionalment.

A la carrera vaig cursarorientació professional, una de les assignatures que més mha agradat, ja que li he vist una aplicació directa per a la meva filla adolescent (16 anys). Mha donat alguns recursos i idees, sobretot professionals. Ella actualment fa un cicle formatiu de CAI.

Amb aquestes pràctiques espero assabentar-me molt més daquest tema, i també com són tractats els seus continguts des de la vessant del meu tutor (psicopedagog).

Personalment és també una temàtica que magrada i em motiva. Considero molt important el treball dautoconeixement personal, els hàbits destudi..., també el fet de què cada alumne sigui conscient del seu rendiment acadèmica i de les seves notes, per a poder escollir amb més fiabilitat el seu futur.

 

5.    Bibliografia consultada:



Álvarez, M. (1991). La orientación vocacional a través del currículum y  de la tutoria. Una propuesta para la etapa de 12 a 16 años. Barcelona: Graó-ICE.

Bisquerra, R. (1998). Modelos de orientación e intervención psicopedagógica. Barcelona: Praxis.

Fernández Sierra, J. (1995). El trabajo docente y psicopedagógico en educación secundaria. Málaga: Aljibe.

Monereo, C. (coord) (1998). Orientació i intervenció educativa. Barcelona: UOC.

Sanz, R.; Castellano, F. I Delgado, J.A. (1995). Tutoría y orientación. Barcelona: Cedecs.

Vaello Orts, J. (2011). Cómo dar clase a los que no quieren. Barcelona: Ed. Graó.

Ulla Kann. La orientación vocacional y el mercado de trabajo: ¿orientar para transformar o para domesticar?. Perspectivas, v.XVIII, 4, 1988, 73



Webgrafia:







Bloc 2 Proposta metodològica

Tot seguit presentem el pla dactuació pròpiament dit, i la proposta metodològica (modificable durant la meva estada a linstitut).

Incloem les fases del pla amb lenunciat dels seus objectius, els destinataris, les tasques i activitats presencials a realitzar, els instruments i/o tècniques per a obtenir la informació, la temporització i els indicadors davaluació.



FASE 1 : Primer contacte amb linstitut: observació, ubicació i recollida dinformació.                                                          
TEMPORITZACIÓ: 15 sessions                                                       HORES: 15 h.
Objectius:
Conèixer els trets didentitat de lInstitut, lequip docent de tercer de la ESO, lequip pròpriament dorientació.
Familiaritzar-me amb lorganització del Centre, de laula dorientació,  les activitats que es duen a terme i la manera dencarar el procés dE-A en lalumnat dins làmbit dorientació a nivell general, i dins la dinàmica de làrea dorientació acadèmica i professional.
Analitzar les programacions.
Observar el material didàctic disponible.
Destinataris/àries: Equip docent del tercer curs de la ESO, en especial les tutories, lequip dorientació del Centre i el seu responsable màxim (el meu tutor extern de la UOC) i lalumnat de tercer (ja concretaré més quan estaré dins el Centre, i potser més en les demés fases).
ACTIVITATS I CONTINGUTS

  1. Anàlisi de les característiques del context escolar.
  2. Consulta de la documentació interna de lInstitut.
  3. Entrevistes amb els tutors de tercer, amb lequip dorientació, amb el coordinador pedagògic,amb els membres de la CAD. Observar la seva línia de treball.
  4. Xerrada amb lalumnat i amb alguns membres de lequip docent. Fer una enquesta de com veuen ells lorientació al Centre, la seva utilitat, etc.
  5. Observació i anàlisi de la dinàmica diària de les sessions amb els discent.

INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES

  1. Entrevistes.
  2. Observació directa.
  3. Converses amb els docents i amb els discents.
  4. Interaccions i relacions diàries, amb els adolescents i amb els docents.
INDICADORS DAVALUACIÓ

  1. Observació  directa.
  2. Anotació de les conclusions extretes.
  3. Anotació de la informació rellevant en el diari.
  4. Anotació de possibles fets no aconseguits, i de propostes de millora.
  5. Valoració de tots aquests indicadors amb el meu tutor del Centre, i si cal amb la de la UOC.

FASE 2 :  Organització i anàlisi de la informació. Diagnòstic.                                                               
TEMPORITZACIÓ: 16 sessions                                             HORES: 16  hores
Objectius:
Organitzar i analitzar tota la informació obtinguda en la fase anterior.
Observar significativament el funcionament de lequip dorientació del Centre. Fer preguntes, quan calgui, i intervenir com un més de lequip.
Observar significativament el funcionament i la dinàmica de lassignaturaorientació acadèmica i professionalen lalumnat de tercer de la ESO de linstitut. Parlar amb el tutor i fer propostes de millora, si ho crec convenient. Escoltar els seus consells i veure les seves estratègies.
Concretar la intervenció a lalumnat de tercer, a partir de tota la informació recopilada.
Assistir a les reunions de caps de departament, de tutoria, dequip docent, dorientació, de CAD i de pares.
Destinataris/àries: Equip docent del tercer curs de la ESO, en especial les tutories, lequip dorientació del Centre, lalumnat de tercer i les seves famílies.
ACTIVITATS I CONTINGUTS

  1. Organització, assimilació i acomodació de tota la informació obtinguda.
  2. Observació i participació directa en les sessions i en les reunions.
  3. Parlar amb el meu tutor per a concretar i acotar la meva intervenció.

INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES

  1. Pautes dobservació 
  2. Anàlisi documental
  3. Anotacions rellevants en el diari.
  4. Interaccions i relacions diàries, amb els adolescents i amb els docents.

INDICADORS DAVALUACIÓ

1.    Avaluació de l'acomodació de la informació rebuda.
2.    Anotacions en el diari de la informació rellevant del meu dia a dia.
3.    Anotacions de possibles fets no aconseguits.

FASE 3: Desenvolupament del pla dintervenció. Funcionament de lorientació educativa.                                                       
TEMPORITZACIÓ: 24 sessions                                                      HORES: 24
Objectius:
Establir un pla dactuació valorat i consensuat amb tots els docents implicats.
Posar a la pràctica el pla de treball encaminat a veure el funcionament de lorientació educativa: com a suport dins el procés dE-A, suport dins el pla dacció tutorial i suport al pla dorientació acadèmica i professional (donar importància a la intervenció dins aquesta àrea de lalumnat de tercer de la ESO).
Fer un seguiment intervencionista també dins l`àrea concreta dorientació acadèmica i professional.
Compartir dubtes i vivències amb el tutor.
Destinataris/àries: Lequip directiu, lequip docent del tercer curs de la ESO,  lequip dorientació del Centre, lalumnat de tercer, i les seves famílies.
ACTIVITATS I CONTINGUTS

  1. Concreció  del pla de treball.
  2. Acord comú entre tots els docents implicats.
  3. Organització i distribució daquest en el temps (temporalitzar-lo).
  4. Dur-lo a la pràctica: orientació dins l'institut, dins l'assignatura d'OAP a tercer, reunions diverses (orientació)
  5. Creació dactivitats o fitxes adequades a les dificultats de lalumne (a més a més de les que ja hi ha).

INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES

  1. Reunions i xerrades.
  2. Converses encaminades a l'orientació acadèmica -laboral.
  3. Seguiment de l'alumne en concret: tot el seu procés dins l'àrea.
  4. Ampliació de fitxes.
  5. Anotacions en el diari.

INDICADORS DAVALUACIÓ
1. Correcció diària del pla de treball (afegir, treure o modificar).
2.Valoració del tutors de les meves aportacions.
3. Autoavaluació de la meva intervenció.
4. Veure quines millores puc aportar en el procés i en la  meva intervenció.

FASE 4 :  Conclusions del procés, avaluació del Pla dintervenció i propostes de millora.                                                           
TEMPORITZACIÓ:  24 sessions                                                       HORES: 20 h.

Objectius:
Fer un feedback de totes les actuacions dutes a terme, així com del treball realitzat.
Valorar si el pla de treball ha complert els objectius fixats.
Extreure conclusions de tota la intervenció.
Extreure propostes de millora.
Destinataris/àries: Lequip directiu, lequip docent del tercer curs de la ESO, en especial les tutories, lequip dorientació del Centre, lalumnat de tercer i les seves famílies.
ACTIVITATS I CONTINGUTS

1.    Valoració del pla de treball.
2.    Avaluació formativa i summativa del procés.
3.    Extreure conclusions i fer valoracions.
4.    Propostes de millora.

INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES
     
        1.Informes de valoració.
        2.Entrevista amb el tutor de pràctiques per a valorar tot el treball.
3.Elaboració dun qüestionari avaluatiu (informatiu) per part dels docents que mhauran ajudat en tot el procés (pla de treball).

INDICADORS DAVALUACIÓ
1.    Valoració de tot el procés mitjançant una graella avaluativa: docents i activitats.
2.    Valoració de la resposta de lalumne mitjançant una graella avaluativa.
3.    Autoavaluació mitjançant una graella avaluativa.





2 comentaris:

  1. Hola Iolanda,
    et desitjo molta sort en aquestes segones pràctiques, pinten molt bé!!! ÀNIMS i endavant!
    Una abraçada.
    Susanna

    ResponElimina