Companys i companyes,
el meu pla de treball en aquestes segones pràctiques, en la llicenciatura de psicopedagogia, l'he encaminat dins la branca de l'orientació; m'agrada i tinc molt d'interès en aprendre'n moltes coses.
Tot seguit us l'adjunto:
UOC: PRÀCTICUM 2. EDUCACIÓ ESCOLAR 0-18 ANYS
PRÀCTIQUES A L’INSTITUT DELTEBRE
PLA DE TREBALL
Bloc 1 Definició del projecte / Fonamentació teòrica
1. Títol i subtítol del projecte: L’orientació acadèmica - professional
Subtítol: Orientació acadèmica - professional a l’alumnat de tercer de la ESO de l’Institut Deltebre
2. Descripció del tema i subjectes del projecte.
La meva intervenció psicopedagògica serà duta a terme en l’àmbit escolar dins l’educació bàsica de 0 a 18 anys, en un institut del Delta de l'Ebre dins el segon cicle de la ESO, en aquest cas, tercer. Intervindrem dins l’aula d’orientació (AO), i també dins l’aula ordinària, tutories (AO) i tercer C i aula oberta, i amb les famílies.
Els adolescents d'aquest Centre formen part de famílies amb un nivell sociocultural més aviat baix o mitjà. Els pares es dediquen principalment al sector primari (agricultura i ramaderia), i al sector secundari (indústria). Hi ha un 10% d'immigració.
És un centre que té en compte l'atenció a la diversitat. En aquest nivell educatiu hi ha 4 alumnes amb un PI i 2 amb un PII. Hi ha reforços i treballs específics per a aquest tipus d'alumnat.
L’orientació acadèmica -professional es treballa durant tota la ESO, sobretot en les tutories, però es concreta en una assignatura a tercer. Aquesta assignatura és optativa -obligatòria del Centre (el centre l’ha agafada com a optativa dins els ventall d’assignatures que oferta el departament, i la imparteix de forma obligatòria a tot l’alumnat d’aquest curs).
Hi ha cinc classes de tercer: A, B, C, D, i aula oberta. A l’aula A, va l’alumnat que a priori vol estudiar més. És una àrea que es fa en un quadrimestre. En el primer la fan la meitat de l’alumnat de les cinc classes; i en l’altre quadrimestre l’altre alumnat. Així, en acabar el curs acadèmic, tot l’alumnat de tercer l’haurà cursada.
Durant les pràctiques decidirem quin alumne serà motiu principal de la meva intervenció ( tot el procés d’ensenyament -aprenentatge de l’àrea)..
Les fases d'intervenció que durem a terme i que explicaré amb més detall més endavant són les següents: primer contacte amb l’institut: observació, ubicació i recollida d’informació, organització i anàlisi de la informació. Diagnòstic; desenvolupament del pla d’intervenció. Funcionament de l’orientació educativa, i conclusions del procés, avaluació del pla d’intervenció i propostes de millora.
Els objectius que en un principi em proposo assolir són:
- Veure quina documentació disposa el Centre referent a l’Orientació Acadèmica i professional (OAP).
- Observar els àmbits del procés d’OAP.
- Esbrinar quins són els òrgans encarregats de l’orientació al Centre.
- Saber quines són les seves funcions i tasques.
- Conèixer el funcionament de l’assignatura en aquest institut.
- Saber quins són els continguts que inclou.
- Fer un seguiment dels mateixos intervenint amb un alumne en concret.
- Veure quines accions es duen a terme en el centre per a promoure l’orientació acadèmica i professional (alumnat i famílies).
- Observar el funcionament de les tutories.
- Veure la funció del psicopedagog (el meu tutor) dins l’equip docent de la ESO i directiu.
Els instruments que usarem per a fer la recollida d’informació són: l’observació diària, les converses tant amb els professionals com amb l’alumnat implicat i les famílies, les entrevistes i l’observació i l’anàlisi dels espais i materials.
Per tal d’aconseguir els objectius tenim planificat el següent treball, el qual es durà a terme durant la realització del pràcticum:
- Veure de forma global com es treballa d’orientació a l’institut
- Observació i estudi de la documentació referent a l’OAP
- Entrevistes amb l’orientador de l’institut i amb els diferents components del departament.
- Entrevista amb la tutora del curs d’ESO al que l’alumne/a pertany.
- Entrevista amb les famílies.
- Observació i intervenció directa de l’alumne/a dins l’àrea.
- Converses, interaccions i intervenció amb l’alumnat motiu d’estudi.
- Observació i anàlisi de la programacions, així com de les sessions (tot el procés) i reunions dutes a terme .
- Observació i anàlisi dels materials utilitzats.
- Observació, anàlisi i propostes de millora quant a la intervenció actual que es fa de l’assignatura (activitats, recursos, materials..) i de la intervenció a les famílies (reunions, xerrades, conferències...).
3. Supòsits teòrics del projecte.
Dins el Projecte Curricular d’aquest Institut hi figura el següent:
“ La ESO al nostre Centre és una garantia de continuïtat amb primària que prepara amb excel·lència cap als Batxillerats i cap als cicles formatius de grau mitjà”.
L’ Educació Secundària Obligatòria té per finalitat possibilitar que tots els alumnes puguin accedir als elements bàsics de la Cultura en el marc d’un desenvolupament personal complet. També ha de donar sortida acadèmica -professional a tots els seus alumnes així com una formació acadèmica i humana.
En aquesta etapa de 4 anys, els alumnes han d’adquirir els conceptes, les habilitats, les actituds i els valors que els condueixen a l’autonomia individual, a la construcció de la pròpia personalitat i a un autoconcepte positiu, per tal de ser capaços d’assumir els seus deures i exercir els deus drets.
Per tant des de l’Escola es formarà els alumnes d’acord amb les seves qualitats característiques tot buscant el desenvolupament harmònic de la seva personalitat. Tanmateix s’intentarà desenvolupar en l’alumne la capacitat d’esforçar-se, d’interessar-se pels estudis, i pels mètodes de treball; s’orientarà a l’alumne perquè pugui prendre decisions personals encertades sobre les seves possibilitats i sobre l’oferta professional; s’adequarà el comportament de tots i cadascun dels membres del Centre a l’exigència d’una convivència; s’afavorirà des de les diferents disciplines el desenvolupament d’activitats pedagògiques que permetin una educació de respecte pel pluralisme i els valors democràtics, la pau i la solidaritat, el respecte al medi-ambient i el rebuig a qualsevol actitud sexista, xenòfoba i racista.
L’orientació acadèmica i professional (OAP) s’entén com un procés que s’ha de desenvolupar durant tota l’ESO, especialment a 3er, i també a Batxillerat en relació a l’elecció de matèries optatives i les diferents opcions en els cursos terminals de les diferents etapes. L’OAP és el qui defineix com s’ha de fer aquesta tasca.
L’OAP, com a complement del Pla d’acció tutorial (PAT), té com a objectiu general facilitar a l'alumne/a la presa de decisions en l’itinerari acadèmic i professional que li resulti més convenient. Per aconseguir aquest objectiu és necessari un conjunt d'activitats que impliquen a tots els components de la Comunitat Educativa, ja que aquest és un objectiu finalista de tot el sistema educatiu. Una vegada aprovat pel claustre de professors entrarà a formar part del Projecte Curricular de cada etapa i del PEC.
L’estructura general del Pla d’Orientació Acadèmica i Professional es fonamenta en tres fases:
• Fase formativa
• Fase informativa
• Fase de presa de decisions
Dins de la fase formativa, es consideren els continguts de caràcter preprofessional i aquells que resolguin alguns aspectes de situacions diàries, que reflecteixen les programacions didàctiques dels diferents departaments. A més, també tenen caràcter formatiu les activitats que s’expliciten en aquest Pla, dirigides al fet que l’alumnat i la seva família coneguin perfectament el context en el qual es desenvolupa actualment o que haurà de desenvolupar-s’hi en el futur i aquelles altres que l’ajudin a conèixer-se a ell mateix.
En la fase informativa s’enquadren tota una sèrie d’activitats la finalitat de les quals és la de fer arribar a l’alumnat i a la seva família la informació necessària a propòsit de les opcions escolars o professionals a les quals tindrà accés.
La fase de presa de decisions dóna temps i posa els mitjans per tal que l’alumnat i la seva família reflexioni a propòsit d’allò que ha d’elegir, una vegada hagi tingut la formació i la informació suficients per al moment. En aquesta fase s’hi enquadren les activitats d’assessorament per part dels equips docents i els tutors i tutores, així com les sol·licituds d’informació envers opcions concretes per part de l’alumnat i la seva família.
4. Raons de la seva tria, interès i prospectiva
Quan vaig fer les meves primeres pràctiques (d’aula d’acollida), també en un institut, vaig descobrir el departament d’orientació. La meva primera tutora em va explicar una mica què s’hi feia en aquest; una de les coses que em va dir era que existien centres que impartien una assignatura que es deia: orientació acadèmica -professional. I poc després vaig assabentar-me que en aquest institut de Deltebre la impartien.
L’orientació acadèmica i professional penso que hauria de ser una assignatura obligatòria a tots els centre educatius d’educació secundària.
Aquesta proporciona a l’alumnat tot un seguit d’eines i recursos per a poder conèixer-se millor, i a partir d’aquí poder saber més fàcilment el camí a seguir, tant acadèmicament (en primera instància), com professionalment.
A la carrera vaig cursar “orientació professional”, una de les assignatures que més m’ha agradat, ja que li he vist una aplicació directa per a la meva filla adolescent (16 anys). M’ha donat alguns recursos i idees, sobretot professionals. Ella actualment fa un cicle formatiu de CAI.
Amb aquestes pràctiques espero assabentar-me molt més d’aquest tema, i també com són tractats els seus continguts des de la vessant del meu tutor (psicopedagog).
Personalment és també una temàtica que m’agrada i em motiva. Considero molt important el treball d’autoconeixement personal, els hàbits d’estudi..., també el fet de què cada alumne sigui conscient del seu rendiment acadèmica i de les seves notes, per a poder escollir amb més fiabilitat el seu futur.
5. Bibliografia consultada:
Álvarez, M. (1991). La orientación vocacional a través del currículum y de la tutoria. Una propuesta para la etapa de 12 a 16 años. Barcelona: Graó-ICE.
Bisquerra, R. (1998). Modelos de orientación e intervención psicopedagógica. Barcelona: Praxis.
Fernández Sierra, J. (1995). El trabajo docente y psicopedagógico en educación secundaria. Málaga: Aljibe.
Monereo, C. (coord) (1998). Orientació i intervenció educativa. Barcelona: UOC.
Sanz, R.; Castellano, F. I Delgado, J.A. (1995). Tutoría y orientación. Barcelona: Cedecs.
Vaello Orts, J. (2011). Cómo dar clase a los que no quieren. Barcelona: Ed. Graó.
Ulla Kann. La orientación vocacional y el mercado de trabajo: ¿orientar para transformar o para domesticar?. Perspectivas, v.XVIII, nº 4, 1988, 73
Webgrafia:
Bloc 2 Proposta metodològica
Tot seguit presentem el pla d’actuació pròpiament dit, i la proposta metodològica (modificable durant la meva estada a l’institut).
Incloem les fases del pla amb l’enunciat dels seus objectius, els destinataris, les tasques i activitats presencials a realitzar, els instruments i/o tècniques per a obtenir la informació, la temporització i els indicadors d’avaluació.
FASE 1 : Primer contacte amb l’institut: observació, ubicació i recollida d’informació. TEMPORITZACIÓ: 15 sessions HORES: 15 h. |
Objectius: Conèixer els trets d’identitat de l’Institut, l’equip docent de tercer de la ESO, l’equip pròpriament d’orientació. Familiaritzar-me amb l’organització del Centre, de l’aula d’orientació, les activitats que es duen a terme i la manera d’encarar el procés d’E-A en l’alumnat dins l’àmbit d’orientació a nivell general, i dins la dinàmica de l’àrea d’orientació acadèmica i professional. Analitzar les programacions. Observar el material didàctic disponible. Destinataris/àries: Equip docent del tercer curs de la ESO, en especial les tutories, l’equip d’orientació del Centre i el seu responsable màxim (el meu tutor extern de la UOC) i l’ alumnat de tercer (ja concretaré més quan estaré dins el Centre, i potser més en les demés fases). |
ACTIVITATS I CONTINGUTS |
|
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES |
|
INDICADORS D’AVALUACIÓ |
|
FASE 2 : Organització i anàlisi de la informació. Diagnòstic. TEMPORITZACIÓ: 16 sessions HORES: 16 hores |
Objectius: Organitzar i analitzar tota la informació obtinguda en la fase anterior. Observar significativament el funcionament de l’equip d’orientació del Centre. Fer preguntes, quan calgui, i intervenir com un més de l’equip. Observar significativament el funcionament i la dinàmica de l’assignatura “orientació acadèmica i professional” en l’alumnat de tercer de la ESO de l’institut. Parlar amb el tutor i fer propostes de millora, si ho crec convenient. Escoltar els seus consells i veure les seves estratègies. Concretar la intervenció a l’alumnat de tercer, a partir de tota la informació recopilada. Assistir a les reunions de caps de departament, de tutoria, d’equip docent, d’orientació, de CAD i de pares. Destinataris/àries: Equip docent del tercer curs de la ESO, en especial les tutories, l’equip d’orientació del Centre, l’ alumnat de tercer i les seves famílies. |
ACTIVITATS I CONTINGUTS |
|
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES |
|
INDICADORS D’AVALUACIÓ |
1. Avaluació de l'acomodació de la informació rebuda. 2. Anotacions en el diari de la informació rellevant del meu dia a dia. 3. Anotacions de possibles fets no aconseguits. |
FASE 3: Desenvolupament del pla d’intervenció. Funcionament de l’orientació educativa. TEMPORITZACIÓ: 24 sessions HORES: 24 |
Objectius: Establir un pla d’actuació valorat i consensuat amb tots els docents implicats. Posar a la pràctica el pla de treball encaminat a veure el funcionament de l’orientació educativa: com a suport dins el procés d’E-A, suport dins el pla d’acció tutorial i suport al pla d’orientació acadèmica i professional (donar importància a la intervenció dins aquesta àrea de l’alumnat de tercer de la ESO). Fer un seguiment intervencionista també dins l`àrea concreta d’orientació acadèmica i professional. Compartir dubtes i vivències amb el tutor. Destinataris/àries: L’equip directiu, l’equip docent del tercer curs de la ESO, l’equip d’orientació del Centre, l’ alumnat de tercer, i les seves famílies. |
ACTIVITATS I CONTINGUTS |
|
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES |
|
INDICADORS D’AVALUACIÓ |
1. Correcció diària del pla de treball (afegir, treure o modificar). 2.Valoració del tutors de les meves aportacions. 3. Autoavaluació de la meva intervenció. 4. Veure quines millores puc aportar en el procés i en la meva intervenció. |
FASE 4 : Conclusions del procés, avaluació del Pla d’intervenció i propostes de millora. TEMPORITZACIÓ: 24 sessions HORES: 20 h. |
Objectius: Fer un feedback de totes les actuacions dutes a terme, així com del treball realitzat. Valorar si el pla de treball ha complert els objectius fixats. Extreure conclusions de tota la intervenció. Extreure propostes de millora. Destinataris/àries: L’equip directiu, l’equip docent del tercer curs de la ESO, en especial les tutories, l’equip d’orientació del Centre, l’ alumnat de tercer i les seves famílies. |
ACTIVITATS I CONTINGUTS |
1. Valoració del pla de treball. 2. Avaluació formativa i summativa del procés. 3. Extreure conclusions i fer valoracions. 4. Propostes de millora. |
INSTRUMENTS I/O TÈCNIQUES |
1.Informes de valoració. 2.Entrevista amb el tutor de pràctiques per a valorar tot el treball. 3.Elaboració d’un qüestionari avaluatiu (informatiu) per part dels docents que m’hauran ajudat en tot el procés (pla de treball). |
INDICADORS D’AVALUACIÓ |
1. Valoració de tot el procés mitjançant una graella avaluativa: docents i activitats. 2. Valoració de la resposta de l’alumne mitjançant una graella avaluativa. 3. Autoavaluació mitjançant una graella avaluativa. |
Hola Iolanda,
ResponEliminaet desitjo molta sort en aquestes segones pràctiques, pinten molt bé!!! ÀNIMS i endavant!
Una abraçada.
Susanna
Moltes gràcies!
EliminaEl mateix per a tu.
Abraçada
Iolanda