Dades prèvies:
Tot seguit presento una valoració i unes
conclusions de tota la intervenció feta a nivell d'orientació a l'institut, en
general, i a nivell més concret, dins l'àrea d'orientació acadèmica i
professional.
A nivell més general dir que he pogut veure com funciona l'orientació al Centre, tant a nivell de docents, discents i amb les famílies.
A més de veure el funcionament en aquests tres grups de persones també hi
he pogut intervenir.
L'Orientació Educativa guia el treball professional i d'equip del
professorat al servei de l'èxit escolar de l'alumne.
La tasca d'orientar inclou:
·
La integració de la funció
orientadora en el procés d'aprenentatge de l'alumna i l’alumne.
·
El reconeixement de la diversitat
i la singularitat de l'alumnat
·
L'acció de la docència i de la
tutoria exercides en conjunt i de forma complementària.
·
La coordinació d'equips (interns
i externs al centre) basada en la transferència dels aprenentatges de
l'alumnat.
·
Un perfil de professorat amb
formació específica de l'àrea i global de l'ensenyament.
El plantejament competencial del currículum és el marc natural de la funció
orientadora.
Una aula i un centre ric en aprenentatge competencial reuneix les condicions per a la integració de l'orientació en el procés d'escolarització de l'alumne.
Una aula i un centre ric en aprenentatge competencial reuneix les condicions per a la integració de l'orientació en el procés d'escolarització de l'alumne.
L'escola i l'institut ha de continuar creixent vers aquesta mirada orientadora
de l'acció educativa a partir d'uns
processos professionals de formació interna.
Considero que hem treballat tots aquests aspectes dins les meves
pràctiques, per tant estic satisfeta amb la feina feta. I he fet uns
aprenentatges molt significatius, ja que he pogut fer connexions amb la teoria
estudiada a la UOC i les practiques fetes a l’institut. M’ha ajudat molt a fer
aquestes connexions l’assignatura d’Orientació professional (la veritat és que
va ser força pràctica i alguns aspectes que vaig estudiar els he vist ara al
Centre)
Dins l’àrea pròpiament d’orientació ens havíem posat d’objectius específics els següents:
-
Aprofundir en l’autoconeixement.
Definir les pròpies destreses i habilitats.
-
Reflexionar sobre els hàbits
d’estudi i la motivació per seguir un determinat itinerari.
-
Conèixer l’estructura general del
sistema educatiu.
-
Elaborar un itinerari acadèmic
que condueixi a l’assoliment de la professió escollida.
-
Conèixer les principals
característiques d’una professió.
Pel que fa a les competències:
Competència comunicativa:
-
Elaborar un argument propi sobre
l’elecció realitzada a partir de les competències lingüístiques (descripció,
explicació, justificació i interpretació).
-
Emprar diferents llenguatges per
comprendre i interpretar la realitat.
-
Usar un vocabulari propi del món
acadèmic i laboral.
Competència matemàtica:
-
Fer servir els nombres i el
càlcul: proporcionalitat, taxes, índex…, aplicats a la realitat i el mercat
laboral.
Competència social i ciutadana:
-
Disposar d’un sentiment de
pertinença a la comunitat on es viu.
-
Mostrar un sentiment de
ciutadania global compatible amb la identitat local.
Competència d’autonomia i iniciativa personal:
-
Transformar les pròpies idees en
actes.
-
Desenvolupar estratègies de
planificació i execusió de tasques quotidianes.
Competència d’aprendre a aprendre:
-
Conscienciació de les pròpies
capacitats, del procés i les estratègies necessàries per a desenvolupar-les.
-
Contrastar la informació de
diverses fons i ser crítics.
Què s’ha treballat amb l’alumnat?
Bloc 1: Qui sóc?
Debatre i reflexionar sobre la
definició d’aptitud. Quines són les aptituds més valorades avui en dia.
Quines aptituds són les necessàries per exercir una determinada professió.
Definir el concepte de personalitat. Descriure’s a un mateix.
Entendre la teoria de Le Senne i La Galle i posicionar-se en un dels 4
extrems de trets de personalitat.
Esbrinar quins són els valors i interessos professionals. Extreure’n
conclusions.
Analitzar les diferents àrees que formen el currículum de secundària.
Reflexionar sobre el propi rendiment acadèmic.
Saber quins hàbits d’estudi tenim. Reflexionar i modificar la conducta, si
és necessari.
Qui puc ser?
Observar un gràfic de l’actual sistema educatiu i dels diferents itineraris
acadèmics i professionals que es poden seguir.
Cerca per internet d’informació sobre famílies professionals amb els
diferents cicles que s’ofereixen en cada família. Centres on es poden cursar.
Cerca per internet dels diferents itineraris de batxillerat.
Elecció d’un itinerari hipotètic que es cursarà per accedir a uns
determinats estudis posteriors.
Què vull ser?
Escollir tres possibles professions.
Buscar persones que s’hi dediquin i fer-los una petita entrevista.
Analitzar el mercat laboral de les professions escollides mitjançant la
recerca de feina en anuncis de diari, portals de recerca de feina per internet.
Presa de decisions sobre què es vol fer a 4art d’ESO.
Elaboració i exposició d’un power
point amb la informació obtinguda sobre la professió triada.
Realització del propi perfil professional.
A tot això adjunto un seguit de fotografies que il·lustren de forma
ordenada tots aquests aprenentatges assolits per l’alumnat, des de què no té ni idea del que vol estudiar i no sap en què és bo, fins que surt amb el seu perfil professional, i els seus dubtes resolts.
Iniciem l'assignatura: "orientació acadèmica i professional"
Assignatura acabada!
(En la memòria explicaré aquestes fotografies amb més detall, tot i que considero que ja s'entenen prou...)
Avaluació:
L'observació, l'escolta i l'atenció han estat
fonamentals dins la meva intervenció; sense ells no hagués pogut desenvolupar
bé la meva intervenció. Considero molt important aquests aspectes per a poder
captar les mancances, els interessos i les motivacions del nostre alumnat,
companys i companyes i famílies. A partir d'aquí, dins la vessant orientativa,
cal actuar: donar-los-hi eines i recursos per a què puguin tirar endavant de la
manera més constructiva possible.
Deixo les pràctiques sense haver acabat tot
el procés de l'assignatura, ja que encara els queden algunes sessions. Amb tot
m'he endut una idea molt profunda de com funciona l'assignatura.
Observacions:
M'he sentit molt agust i útil i acompanyada
intervenint en els aspectes d'orientació, tant a nivell de Centre com amb els
discents.
Propostes de millora:
Penso que la relació entre escola i
famílies s'hauria d'enfortir més. Algunes vegades sembla que hi ha una manca de
preocupació i altres un cert passotisme pel que fa als estudis de certs
alumnes.
Demanaria un canvi de xip per part de gran
part dels implicats en l'educació dels
adolescents i de les adolescents d'aquesta societat. Un bon treball en valors
podria ser una bona base per a construir un futur millor! Cal acceptar que
tenim un problema i treballar entre tots i totes per a solucionar-ho!
webgrafia recomanada:
http://www20.gencat.cat/portal/site/JoveCat/menuitem.112de917c18fccd274d7ed42b0c0e1a0/?vgnextoid=5aeb89bbb3e70110VgnVCM1000000b0c1e0aRCRD&vgnextchannel=5aeb89bbb3e70110VgnVCM1000000b0c1e0aRCRD&vgnextfmt=default
Hola Iolanda,
ResponEliminamolt bé!! ja tens les pràctiques acabades, oi? m'agradaria donar-te ànims per a la recta final!!
Un petonàs.
Susanna
Gràcies Susanna!!!
ResponEliminaSíiiiiii, ja les tinc acabades. Ahir el meu tutor em va dir que ompliria la documentació i l'enviaria ja a la UOC!
Igualment maca, molts ànims!!!
Això ja s'acaba!!!
Muaks!
Iolanda