Dades prèvies:
Ja en les acaballes del meu pràcticum al Centre he volgut reflexionar sobre
tot el procés d’aprenentatge que he fet en les sessions de tutoria, tant a
nivell de reunions de docents com amb els discents, i dins l’aula en les
sessions de tutoria.
Aquestes setmanes hem dedicat la
intervenció a l’aula de tercer C al tema del bullying.
Vam acordar realitzar tot un seguit
d’estratègies per tal de millorar la relació que tenia el grup en relació a
l’assetjament que patia un alumne amb síndrome d’Asperger.
Vam passar a l’aula dos vídeos:
http://www.youtube.com/watch?v=TM6PIWxDLc4 (vídeo
sobre el síndrome d'Asperger)
http://www.youtube.com/watch?v=-9oPnCXTScM (vídeo sobre el bullying)
En el primer es veia com era una
persona que patia aquest síndrome i quines repercussions a nivell social podia
tenir.
En el segon l’alumnat va poder veure
en imatges situacions de bullying.
Després del visionat dels vídeos vam
obrir un debat molt interessant on en un primer moment l’alumnat no acceptava
massa quina era la seva actitud davant el problema. Es sensibilitzava amb les
imatges que acabava de veure però no volia admetre la realitat de la seva aula.
Després vam fer un role playing on
alguns alumnes de l’aula adoptaven el paper d’assetjadors i altres d’assetjats
(vam deixar observant els implicats).
Després vam tornar a fer un debat.
La veritat és que en aquell moment
van sortir moltes emocions. Penso que el fet de veure primer el vídeo, i
després representar la problemàtica en forma de “teatre” a l’aula va ser clau
per a què tots i totes poguessin veure què passava realment a l’aula.
Finalment vam extreure unes
conclusions, i ara estem en les valoracions i en quins canvis de comportament
hem de fer per tal de ser un grup ben avingut malgrat les diferències
individuals que tothom tenim.
L’alumnat ha elaborat rètols amb
imatges les quals volen penjar per l’aula i per tot l’institut.
Avaluació:
Encara és aviat per a treure conclusions encertades, però les primeres impressions són bones. Hi va haver en un primer moment un temps de no acceptació del problema: “això que veiem en aquests vídeos no va amb nosaltres”, però el fet de debatre i de fer el role playing va ser decisiu per a què tota la classe acceptés la problemàtica i intentés veure què podia fer per a acceptar-la i trobar-hi solucions. Sota el lema “Tots som únics i diferents i això ens enriqueix” s’estan generant dinàmiques constructives que poden tenir bons fruits en el futur.
Encara és aviat per a treure conclusions encertades, però les primeres impressions són bones. Hi va haver en un primer moment un temps de no acceptació del problema: “això que veiem en aquests vídeos no va amb nosaltres”, però el fet de debatre i de fer el role playing va ser decisiu per a què tota la classe acceptés la problemàtica i intentés veure què podia fer per a acceptar-la i trobar-hi solucions. Sota el lema “Tots som únics i diferents i això ens enriqueix” s’estan generant dinàmiques constructives que poden tenir bons fruits en el futur.
A nivell personal he aprés moltíssim d’aquestes sessions de tutoria.
Algunes vegades m’he vist en situacions difícils d’encaminar, però mitjançant
el diàleg i donant un cert temps de reflexió (tant a l’alumnat com a mi
mateixa) he vist que hem pogut construir tant en el meu camí com en el de
l’alumnat.
Propostes de millora:
Cal portar un seguiment de tots
els resultats aconseguits fins ara. En la propera reunió de RED cal informar
els docents dels resultats i dels acords presos per tal d’anar tots a la una.
Pel que fa a l’alumnat, cal
seguir portant un seguiment generant dinàmiques d’aula de reflexió de valors de
convivència i de respecte vers tothom.
Cal anar observant qualsevol
comportament destructiu i actuar de forma dialogant, en un principi, i
contundent, si es donés el cas. No es poden tolerar, sota cap concepte
conductes ofensives envers ninguna persona i més quan ja s’ha fet un treball
d’aula i s’han arribat a acords.
M’agradaria acabar aquestes conclusions amb la següent cita:
M’agradaria acabar aquestes conclusions amb la següent cita:
El racisme, el sexisme,
el classisme, l'homofòbia, la discapacitat i la intimadació (bullying),
comparteixen una arrel comuna que és la intolerància a la diferència i l'abús
de poder per crear i perpetuar desigualtats. Fer als centres escolars més
inclusius, pot suposar als seus professors un dolorós procés de qüestionament
respecte a les seves pròpies pràctiques i actituds discriminatòries (Booth,
Ainscow i col, 2000, 21).
Cal treballar tots aquests aspectes a les tutories, en particular, i fer un treball en valors de forma globalitzada en totes les matèries.
Demà acabo les pràctiques i penjaré les conclusions finals!
Cal treballar tots aquests aspectes a les tutories, en particular, i fer un treball en valors de forma globalitzada en totes les matèries.
Demà acabo les pràctiques i penjaré les conclusions finals!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada