Benvinguts al meu blog

Espero que en aquest camí tots i totes poguéssim aprendre moltes coses plegats.

dijous, 10 de maig del 2012

Valoració de la tercera fase


Dades prèvies:
Tot seguit faré una síntesi i unes valoracions del què ha donat de sí la intervenció que porto duent a terme a l'institut.




En aquesta fase he aprofundit la meva intervenció en els tres àmbits (dins l'assignatura, dins les tutories i dins les reunions). Dins l`àmbit de l'orientació en aquest institut: per una banda he après com funciona el Centre a nivell del Departament d'orientació (atenció a la diversitat, orientació i pla d'acció tutorial). També he participat activament en el procès d'ensenyament i aprenentatge de l'área d'orientació acadèmica i professional (m'he informat de tots els blocs de continguts que ja havien treballat abans de què jo iniciés les pràctiques i he intervingut en els que hi he assistit: autoconeixement, aptituds, interessos, hàbits d'estudi, rendiment acadèmic, itineraris acadèmics i professionals, presa de decisions i perfil professional). A partir dels resultats obtinguts hem fet una avaluació individualitzada i hem general espais de debat per tal que l'alumnas interioritzés els resultats i en fos conscient de per on ha de seguir els seus estudis per aconseguir la seva meta.
Aquesta setmana estem realitzant reunions amb les famílies per tal de fer el traspàs d'informació i aclarir dubtes. Val a dir que hi ha força implicació dels pares (un 58%). Alguns estan demanant hora de visita per a ser atesos de forma més individualitzada.
També he intervingut en les diferents reunions que s'han celebrat al centre relacionades amb les tasques del psicopedagog: Reunions d'equip docent (RED), reunions de tutoria, reunions d'orientació, reunions de CAD; així com en les sessions pròpiament de tutoria tant a nivell d'alumnat com de famílies.
En les RED bàsicament hem aportat aspectes relacionats amb ajudes amb l'alumnat amb necessitats educatives específiques (PI i males  conductes). També hem intentat calmar el professorat que té problemes a l'aula amb alumnat conflictiu tot donant-li estratègies i recursos que potser li poden funcionar.
A les reunions de tutoria estem montant la proposta d'agrupaments per al curs vinent. També estem tractant amb els tutors i les tutores els temes del bullying o de cohesió social.
En les reunions del departament d'orientació estem actualitzant i posant la documentació que anem elaborant al moodel (intranet) per tal de què tots els docents del centre tinguin accès a la informació relacionada amb l'orientació al Centre.
En les reunions de la CAD bàsicament hem tractat aspectes relacionats amb els conflictes a les aules i amb les mesures a prendre. També estem fent valoracions i propostes de millora d'algun alumnat amb problemes d'aprenentatge (hem fet la sol·licitud de PI de tres alumnes de tercer)
Pel que fa a la tutoria amb alumnat, com ja he comentat en un post anterior, el tema que estem treballant és el bullying. Penso que després de fer tots els passos que comentava els discents estan més sensibilitzats amb la problemàtica que pateixen. Es van veient fruits però cal seguir debaten el tema.
A tutoria també estem tractant el tema dels resultats del perfil professional que ha sortit a cada alumne.
Finalment, pel que fa a la atenció a les famílies els nostres esforços estan ara mateix amb atendre els pares que volen informació, ajuda i consell relacionada amb els estudis dels seus fills o filles.
També hem estat present en una reunió de la tutora que ha reunit als pares de l'adolescent que està patint el bullying, així com d'un altre pare que el seu fill ha estat objecte de insults i manca de respecte per aquest.
La veritat és que tots els docents hem arribat a la conclusió que falta conscienciació, esforç i treball a casa. Molts pares deleguen força responsabilitat als centres educatius de l'educació dels seus fills, o simplement han tirat la tovallola i "passen" de tot. Cal seguir treballant aquest aspecte.




Avaluació:
L'observació, l'escola i l'atenció han estat fonamentals dins la meva intervenció; sense ells no hagués pogut desenvolupar bé la meva tasca. Considero molt important aquests aspectes per a poder captar les mancances, els interessos i les motivacions del nostre alumnat. A partir d'aquí, dins la vessant orientativa, cal actuar: donar-los-hi eines i recursos per a què puguin seguir caminant en llurs aprenentatges.
En el cas dels docents igual: alguns et venen amb angoixes i frustacions. Cal escoltar-los, entendre'ls (empatia), i intentar confortar-los i donar-los-hi pautes o estratègies per a seguir millorant la seva tasca docent amb l'alumnat. Penso que les classes magistrals ja haurien d'haver desaparegut. Ens calen classes interactives on el respecte i el diàleg siguin la base de tots els aprenentatges i de totes les relacions socials.


Observacions: 
M'he sentit molt agust i útil intervenint en els aspectes d'orientació, tant a nivell general com dins les tutories. A les reunions també m'he sentit com una més del claustre. Vull donar les gràcies als meus companys i a les meves companyes. Suposo que el meu tutor hi ha tingut molt a veure.
 
Propostes de millora:
Caldria més implicació per part de les famílies, sobretot amb l'alumnat amb més dificultats d'aprenentatge o de relació. Penso que cal un canvi de valors (canvi de prioritats); només així considero que aconseguirem construir millor el futur dels nostres alumnes i/o fills.
Potser caldria fer una conscienciació de la problemàtica que patim (manca de valors) dins les tutories. Fer reflexionar el nostre alumnat (debats i role-playing); extreure conclusions. I finalment fer un traspàs a les famílies de les angoixes, pors, frustracions, desitjos, interessos, etc... que tenen els nostres alumnes per a què dins les llars es tinguin presents. Penso que cal escoltar més als fills i dedicar-los-hi més temps.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada