Benvinguts al meu blog

Espero que en aquest camí tots i totes poguéssim aprendre moltes coses plegats.

dijous, 3 de maig del 2012

Departament d'orientació del Centre

Dades prèvies:
Avui m'agradaria parlar sobre el departament d'orientació: els seus membres i els àmbits en què estan treballant dins l'institut.
A partir de la informació que explicaré, en un proper post, derivaré alguns dels temes exposats a les sessions de tutoria.


El departament d'orientació de l'institut està format per tres psicopedagogs, una educadora d'educació especial, i per un terapeuta.




Aula i departament d'orientació
(la del fons sóc jo mateixa)

Actualment estan reestructurant el departament. M'explico; el departament està distribuït en tres àmbits: atenció  a la diversitat, orientació i pla d'acció tutorial.
Pel que fa a l'àmbit de l'orientació estan modificant les estratègies que tenien fixades fins ara.
En el de l'atenció a la diversitat estan valorant com distribuir els grups, quin alumnat és nouvingut i per tant ha d'anar a l'aula d'acollida (els quals romandran teòricament dos anys amb la possibilitat d'un tercer, revisió) com fer els agrupaments (els PIs surten tots fora de l'aula quan es fan les instrumentals; són acollits per un dels psicopedagogs que els adapta totalment aquestes tres assignatures).
I pel que fa al pla d'acció tutorial s'estan revisant i modificant aspectes dels següents temes: acollida de l'alumnat, autoconeixement, cohesió de grup, participació famílies-alumnat, tècniques d'estudi, diversitat, valors, resolució de conflictes, itineraris acadèmics i professionals (presa de decisions) i avaluació.
Aquests temes són tractats dins les sessions de tutoria, segons les necessitats de cada moment.
Tota la reestructuració que està fent el departament l'està passant al moodle del Centre (versió informatitzada). De totes maneres la informació només hi té accés els docents de l'institut, ja que s'entra amb contrasenya; per tant forma part de la seva intranet.
En el proper post us parlaré de quins temes són tractats aquest quatrimestre a la tutoria de tercer.
L'institut no és massa partidari d'incluir fotografies ni al meu post ni  la memòria, amb tot he pogut fer-ne algunes (totes elles sense alumnat) . Avui adjunto la de l'aula d'acollida i de la l'aula d'orientació.


 

Aula d'acollida


Avaluació:
El fet de saber en quins àmbits treballa el departament he pugut observar el per què es tracten els temes que es tracten a les sessions de tutoria. Aquest fet m'ha servir per a entendre i reestructurar els meus esquemes previs sobre l'orientació a les tutories.

Propostes de millora:
Cal que cerqui informació sobre el tema del bulling, el respecte per al medi ambient i sobre l'acceptació de les diferències, ja que són els aspectes que es tracten a les tutories de tercer, per tal de poder fer una intervenció encertada.
Properament adjuntaré més bibliografia al respecte.

Bibliografia:
ARMAS CASTRO, M. (2007). Prevención e intervención ante problemas de conducta. Madrid: Wolters Kluwer.

ÁLVAREZ M.; BISQUERRA, R. (coord.)(2000). Manual de Orientación y tutoría.Barcelona: Praxis.

ALVAREZ, M; FERNÁNDEZ, A; FERNÁNDEZ, R; FLAQUER, T; MONCOSÍ, J; SULLÀ, T (2000). La Orientación vocacional a través del curriculum y de la tutoría. Una propuesta para la etapa de 12 a 16 años. Barcelona: ICE UB/Graó.

BABÍO, M.; NEVARES, J. (1997). La función tutorial: el trabajo del tutor con los alumnos y las familias. A E. Martin y V. Tirado (coord), La orientación educativa y profesional en la educación secundaria. Barcelona: ICE-UB/Horori.
BEANE, A.L. (2006). Bullying, aulas libres de acoso. Barcelona: Graó
SERRATE, R. (2007). Bullying acoso escolar. Madrid: Laberinto.

TORREGO, J.C. (2000). Mediación de conflictos en instituciones educativas. Manual para la formación de mediadores. Madrid. Narcea: Bilbao







Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada